sipka Den: 9.9_-_15.9 sipka
Peking

9.9.
Hezky se prospime a okolo 11:30 jdeme do restaurace na jidlo. Ptaji se zakolik jsme ziskali bydleni a odpovidaji, ze spravna cena je 10Y za jednoho. (je to ta resturace, kde nam vcera poradili kde bydlet). Vcera po ubytovani jsme do teto hospody jeste zasli na pivko a dostali 2 piva + 4 misticky se zeleninou za 10Y. Dobra cena (pozn. pivo v Cine je v 630ml lahvi). Dnes, kdyz jsme jim rekli, kolik platime za bydleni, tak nas docela natahli. No, ale i tak to slo.
Zbytek dne sedime v narvanem vlaku, kde spatne funguje klimatizace a nejdou otevrit okna. Vlak je cisty a pruvodci pravidelne uklizi.
Uz vubec netusim jaky je den v tydnu.

10.9.
Peking
(čínsky Severní hlavní město; čínsky Pej-ťing, Beijing)
hlavní město Číny, se nachazí v provincii Che-pej a je přímo podřízeno centrální vládě; 13,8 mil. obyvatel
Leží na severním okraji Velké čínské nížiny, ve výhodné dopravní poloze k ostatním provinciím, na severu a západě obklopeno pohořími, na východě je otevřeno moři. Půdorys tvoří pravidelný čtverec s „Vnějším městem“ (čínské m.) a „Vnitřním městem“ (mandžuské m.). „Zakázané město“ s císařským palácem je obehnáno sedmimetrovými zdmi a vodním příkopem. Bývalý císařský palác s mnoha chrámy a paláci s umělými jezírky je dnes velmi navštěvované muzeum. Centrum Pekingu tvoří tradiční architektura domů s malým vnitřním dvorkem i moderní vysoké budovy v západním stylu.
Peking je správní a kulturní. centrum s mnoha univerzitami a odbornými školami, s muzejními expozicemi., divadly, Národní knihovnou, botanickou a zoologickou zahradou, s ústavem pro výzkum jaderné energie. V posledních letech zaznamenalo hlavní město Číny velký rozvoj ocelářského, strojírenského, textilního., kožedělného, elektrotechnického, elektronického a chemického průmyslu, vyrábí se tu vozidla i porcelán.
Oblast kolem Pekingu je označena jako archeologické naleziště sídliště Pekingského člověka. Ve 13.–14. st. sídlo dynastie Jüan, od 1423 sídlo dynastie Ming, potom hl. m. čchingské (mandžuské) dynastie. 1928 zabrán Kuomintangem, 1937–45 obsazen Japonci. Od r. 1949 hl. m. ČLR.

V noci jsem chvili spal, takze cesta docela dobre utekla. Prijizdime presne podle jizdniho radu. Ubytovavame se v Saga International Youth hotel, bydlime v 8 mistnem dormitory. Hotel vypada dobre, maji tu terasu i zahradu.
Nechavame si vyprat (pouze prani - susime na terase) a chvili spime. Pak jdeme do mesta. Je tu hodne teplo, je videt, ze jsme se posunuli o 400 km jizneji nez je Vladivostok.
Prekvapuje me, jak je tu vsude neuveritelne cisto. Uz po par hodinach chuze po meste je videt, ze se Peking ve velkem pripravuje na olympiadu v roce 2008. Vsude se opravuje a stavi nove baraky. Pritom jen v centru uz ted stoji nekolik gigantickych hotelu. Večer jsme se šli podívat na náměstí Tchien-an men (Náměstí nebeského klidu). Svými rozměry patří k největším na světě. Podle průvodce je 800 metrů dlouhé a 600 metrů široké. Byl tu vybudován téměř 40 metrový obelisk Lidových hrdinů a za ním bylo v roce 1977 postaveno Mao Ce-tungovo mauzoleum. Náměstí bylo svědkem mnoha význačných událostí a demonstrací. Mao Ce-tung zde 1.října 1949 vyhlásil Čínskou lidovou republiku a poprvé vztyčil nový prapor. Samozrejme nezapomeneme se vyfotit u nasviceneho Maoa. Pekny, snad tentokrat dopadnou fotky dobre. Blby bylo, ze sel spat v 22:00 a cele namesti zhaslo, takze jsme sli domu. Teda nejdrive Jarda usmlouval cenu na velkeho draka s paradnim navijakem a pak jsem ja s Madlou vyrazil domu a Jarda se sel jeste projit. Mimochodem, ten Cinan byl dobry obchodnik, Jarda puvodne toho draka nechtel koupit, ale pak uz byla takova dobra cena, ze neslo odmitnout. Podle toho, ze chlapek mel radost, soudim, ze na tom jeste dobre vydelal. Jarda prisel po druhe v noci. Rano vypravel, jak hodinu pozoroval pokladani noveho asfaltu na jedne silnici. Makalo na tom spousta lidi, ale za noc udelali asi 400 metru silnice. Pres den se normalne jezdilo na vyfrezovane vozovce, na noc to zavreli a druhy den se uz jezdilo na novem. Super rychlost.

Jarda a Cinani pred fotkou Maoa Slimak a Mao Jarda kupuje draka

11.9.
Stavame okolo 10 hodiny. Jarda hleda levnou letenku do Prahy, nebo nekam do Evropy. Vsude se tvari docela zmatene a nechapou, ze by mohli hledat letenky s prestupem. Po obede to uz vzdavame a jdeme neco najit na internet. Je to zase velka internetova kavarna, kde je vice jak 100 pocitacu. Vetsina lidi opet hraje hry. Internet je rychly, ale klavesnice desna.

Pozn.:
Spousta firem tu ma domeny typu www.e3399.com nebo emaily jssj01234@126.com. Nekolik lidi ma email neco@163.com -> asi nejaky freemail. Jo jeste se mi libila domena www.5i5j.com

Vecer jsme se omylem dostali do ruske ctvrte. Vetsina napisu je zde jak v cinstine, tak v rustine. Nekolik spolecnosti tu nabizelo balikovou dopravu do Moskvy nebo Leningradu. Protoze v Cine je spousta motorek, ktere se mi libi  a navic maji razeni na spravne strane, tak jsme se v 88Cargo (15 let prace) zeptali kolik by stala preprava 200kg tezke motorky. Nastesti tam bylo nekolik Rusu, kteri odpovedeli, ze jsem bez sance. Teda rozlozenou na dily by ji vzali, ale to bych asi pak uz neslozil dohromady. Pri odchodu mi jeste rekli, ze jsem udelal dobre, ze jsem ji jeste nekoupil.

12.9.
Dnes jsme byli v Zakazanem meste. Podle průvodce je perlou mezi čínskými starými císařskými paláci; navíc jde o největší a nejzachovalejší architektonický komplex budov dřevěné konstrukce na světě. V roce 1987 bylo Zakázané město zapsáno na seznam památek světového kulturního dědictví. Zakázané město začalo být budováno roku 1406 pod vedením mladšího bratra druhého mingského císaře a trvalo 14 let, než bylo dokončeno. Během období přibližně 500 let až do pádu dynastie Qing roku 1911 v Zakázaném městě žilo a spravovalo stát 24 císařů. Na světě je jen málo míst tak rozlehlých, v krásném stylu s oslnivou výstavbou a luxusní výzdobou.
Vstupni brana Zakazane mesto z venku Hlavni palac
Zakazane mesto Zakazane mesto Zakazane mesto
Jenze, dost me nastavali tim, ze hlavni budova je cela zakryta lesenim a plachtou. Po Zakazanem meste jdeme do Jingshan parku na severu do Zakazaneho mesta. Ma tu byt super vyhled na mesto. Kdyz se tam vyskrabeme, tak zjistujeme, ze vyhlidove stavby jsou v rekonstrukci a tudiz na mesto neni videt. Vsude okolo jsou totiz vzrostle stromy, ktere brani ve vyhledu.
Proklepta olympiada. Uffff.
Po ceste do hostelu se zastavujeme na nocnim jidelnim trhu pobliz hlavni pesi zony. Davame si par normalnich veci a Jarda si jako zakusek kupuje smazene cikady. Ja bych se neukecal abych to snedl. Jardu povzbuzovalo nekolik cinskych turistu tak zavrel oci a jednu snedl. Pry to nebylo tak spatne a proto dojedl i zbytek. Ja jsem od nej ochutnal jen kousek a pak jsem asi 20 minut vyndaval z mezer mezi zubami nozicky, ktere me tam zustali.
Jarda veceri hvezdici Zakusek Ovoce je lepsi

13.9.
Zaspali jsme! Rychle se nasnidame a bezime na metro a pak jdeme na zastavku autobusu, ktere jezdi smerem k cinske zdi. Cestou potkavame 4 belochy (2 pary => jeden z holandska a jeden z francie), kteri smlouvaji cestu minivanem na stejne misto jako chceme my. Vylet z hotelu stoji 100Y, my nakonec jedeme za 65Y (vcetne jizdy zpatky do Pekingu). Minivan ma 8 mist vcetne ridice. Nas je 7+ridic+manzelka. Neni to problem, protoze manzelka vytahla rozkladaci zidli a sedi mezi ridicem a 2 radou sedacek. Ja sedim vedle ridice, docela se bojim, a proto se hned poutam, coz ridice dobre pobavilo.
Uz pred 3 lety jsem se naucil par pravidel cinskeho silniciho provozu. Zakladni pravidlo "vetsi ma prednost" plati porad.
Nova pravidla, ktere jsem predtim neznal:

Po dvou hodinach cesty se dostaveme k cinske zdi k mistu: Jinshanling. Pred nami je XX km (dopisu po ukonceni souteze) po zdi do mista Simatai, kde nas vyzvedne minivan. Pokud se jde normalne, tak se to da stihnout za 4 hodiny.
Je to porad nahoru a dolu. Prvni hodinu to jde dobre, ale  pak uz zed neni opravena a navic zacina pusobit unava a vedro. Cinani neradi chodit a proto na zdi chodi pouze belosi.
Pozn.: Na obou mistech (jak v Jinshanlingu, tak v Simatai) je pro lenochy lanovka ;-)
Jedini Cinani na zdi jsou prodejci vody, cocacoly, piva, tricek a knizek. Maji docela dobry system =>  kazdy si vybere jeden par turistu, pripadne samostatneho turistu a jdou s nim po zdi. Bavi se s nim, radi kam slapnout a snazi se neco prodat. Ostatni prodejci takoveho turistu uz neobtezuji. Kazde 3 strazni veze se meni teritorium a nastupuji novy prodejci. Na jedne casti si me vybral 71 lety deda. Asi pres kilometr jsem se mu snazil utect, ale byl porad 2 kroky predemnou.  Byl docela hodny, radil mi kam jit na zachod a ani se moc nevnucoval. Pekne se probehl. Chtel jsem mu udelat radost a kupuji od nej vodu. Po chvili smlouvani jsem se dostal na 5Y, ktere jsem mu dal. V supermarketu stoji 1Y, ve stanku v Pekingu 2-3 Y (vyjimecne 1.5Y). Chudak deda moc nevydelal, ale narozdil od jinych mel aspon neco.
Ono je opravdu v Cine hodne levne. I doprava je na 1 km levna, akorat je tu vse daleko.
Pamatky jsou dost drahy. Jen na par funguje ISIC karta.
Po 4 hodinach chuze nahoru a dolu se dostavame do Simatai, kde musime platit nove vstupne. Do Pekingu jedeme opet 2 hodiny.
Jarda vecer jeste cestou do hotelu kupuje dvd (opet neuveritelne levne).
V hostlu si davam pivko => musim si to uzit. V Thajsku a Indii (mimo GOA) je silene drahe. Dopisuji denik a jdu spat.