sipka Den: 27.10 - 30.10 sipka
Cesta z Mouexai do Luang Prabang. Luang Prabang
27.10 - Cesta z Mouexai do Pak Beng
Ve 2 v noci prijizdime do Mouexai. Po chvili nalezneme hotel, kde chteji za chatku (betonovou) 5$. Je to dost, ale oproti Cine levne, tak to bereme. Chatka ma i vlastni koupelnu se zapadackym zachodem -> coz se nam hodi. Uz i Madla, ktera ma normalne porad zacpu, ma ted prujem. Dokonce horsi nez ja, protoze to ani nemohla vydrzet do hotelu a musela sedet u silnice.
Okolo pul devate balime a jdeme do meste s tim, ze se ubytujeme jinde levneji. Vyrazime na spatnou stranu a kdyz cumime do mapy, tak nas oslovuji tuktukari. Kdyz s nim mame jet, tak nas rovnou muze hodit na kotviste pomalych lodi. Je to zaprvne na nasi mape a za druhe se koukneme v kolik jezdi. Jako vzdy predchazi odjezdu smlouvani. Ridic nekecal a ke kotvisti to opravdu muze byt 5 km (do centra "mesta" je to asi 3km od mista, kde jsme). Lode jezdi v 11:00 a je prave 10:45, tak to bereme. Do Luangprabangu kam chceme, jede lod 2 dny. Prespava se v mestecku Pak Beng.
Pomala lod:
- 19$, 2 dny
- je to lod asi pro 60 lidi
Rychla lod:
- ma kotviste v centru mesta
- cena ma byt o 1$ vyssi (netestovano)
- jizda 6 hodin
- ma kapacitu asi 8 lidi + ridic
- lidi na rychle lodi maji plouvouci vestu a motorkarskou helmu
- motor je velky - asi z nakladaku a vydava sileny zvuk
- chce to neoprenovy oblek, protoze to dost caka
No myslim, ze po 6 hodinach je clovek tak hotovej, ze si vezme dalsi den dovolenou :-)
lode na rece mekong deti u reky

(dalsi fotky budu az budu v Praze, protoze mam CD s fotkami v baliku a na webu jich moc nemam. Pripadne mi to nekdo pripomente, ze vas zajimaji a ja je dohraji ;-))

Lod je skoro plna a proto si musime prisednout ke dvema australankam. V lodi je na kazdou stranu od ulicky jedna lavice pro 2 lidi. Australanky sedi u "okenka" (pisu v uvozovkach, protoze tu zadne okna nejsou. Jen tram, ktery drzi strechu). Uz dost smrdim (no Madla ma tricko sice jen druhy den, ale take moc nevoni => ikdyz proti me je to samponovka) a "moje" Australanka nema radost. Ma smulu, kdyz si sedla tak blbe. Cekame pres hodinu a mezitim se nalodila vetsi skupina Kanadanu, kteri sedi v zavazadlovem prostoru. Najednou prisel chlapek, ktery organizuje nalodovani, a rik, ze kdo chce muze na druhou lod, kde je mista dost. Dnes dve lode => zadne dalsi penize krici. Kanadani a par dalsich lidi se presouva. Vetsina lidi radeji sedi, protoze temhle vecem neveri. Stejne jako mi :-). Po dalsi pulhodine cekani konecne vyrazime. V lodi je i skupinka Polaku, kteri sebou maji rovnou celou basu Lao Beer vcetne basy :-) Jinak skoro vsichni maji sebou plnene bagety a nejake jidlo v krabickach. Jen mi mame jen jedny susenky ;-)
Vetsina lidi ma na tricku nalepku imigracniho uradu z Thajska, takze prijeli dnes.
Po 2 hodinach zastavujeme u brehu a do lode nastupuji prodavaci piti a bramburku. Ceny jsou jak v kipech, tak v batech. Ani nejsou tak strasne. Kdybych nemel prujem, tak si koupim pivo a zachlastam s Polaky. Mimo piva je vsechno zbozi z Thajska.
Okolo 17:00 se pomalu blizime k Pak Bengu a dost lidi je v podnapilem stavu :-) Australanky nevydrzely a chteji sedet spolu. OK.
---
ted jsem mel v deniku takovou poznamku, jak se vzajemne s Madlou rozcilujeme, ale kaslu na to. Jen to zhodnotim, ze po 2 mesicich cestovani to nakonec dopadlo dobre  a vydrzeli jsme to bez vzajemneho zabiti :-). Ja jsem Madlu stval, ze jsem "chytrak zemekoule" a ona me stvala tim, ze na vsechny byla moc hodna, jen na me casto oskliva - teda hlavne v dopravnich prostredcich. Joo a jeste si neodpustim napsat, ze me rozcilovalo, ze kdyz lidem nerozumnela, tak presto jim na vse kyvala.  Ale co, celkove to byla fakt sranda a cestovalo se v pohode. Jsem moc rad, ze se mnou jela.
Kdyz clovek necestuje s kamaradkou (Madla), ale s pritelkyni (Janou), tak se problemy resi lepe. Ale to je jina story :-)
Zpet k lodi. Okolo seste (uz je tma) prijizdime do Pak Beng. Hned od reky je videt, ze je to desna turistarna. Vylezeme z lodi a po chvili se s jednim nadhanecem domluvime na bydleni za 3$/pokoj. Jdeme na chvili do meste a vsude jsou jen hotely a resturace. Proste cele mestecko zije jen tim, jak tu na jednu noc prespavaji lidi. Madla prohlasila, ze si koupi repelent az bude potreba, ze zatim je to zbytecne. To nemela delat :-). Pisu na terase denik a kdyz se vratim do pokoje, tak Madla hlasi jak je cele pokousana od breberek - nemela to privolavat :-)

28.10. Cesta z Pak Beng do Luang Prabang
Dnes nevahame a jako ostatni si kupujeme bagety. Bohuzel dost drahe a jeste k tomu ze vcerejska. Nic moc kup. Nalodujeme se v 8:30, ale odjizdime az za hodinu. V Laosu se clovek nauci cekat. Dnesni lod ma mene lavice a vice prostoru pro sezeni na zemi. Beru misto na zemi. Vzadu na lodi je mensi bar, kde maji pivo, bramburky a kavicku. Prujem neprujem kavicce neodolam. Dnes me to na lodi uz tolik nebavi. Cestou parkrat zastavime  u nejake vesnice, kde nastupuji a vystupuji domorodci. Domorodcu je jen par a vetsinu na lodi tvori turiste. Stejne jako vcera. V 17:30 prijizdime do Luang Prabangu. Anglicani se uz ozraly. Od jednoho jsem si na lodi pujcil LP a pisou v ni, ze do narodnich parku se nesmi bez lokalnich pruvodcu - skoda. V pristavisti stoji opet spousta nadhanecu. Jedeme s 10-letym klukem, ktery umi trosku anglicky. Ma pokoj za 3$ se spolecnou sprchou (tepla voda = labuzo) + kafe a caj zadarmo. To zni dobre. Pokoj je maly, ale vypada to tu dobre. Jdeme na kratkou prochazku  mestem. Je to tu megaturistarna. Zase same restaurace a GH. Nastesti to vypada, ze tu jsou i nejake pamatky. Internet tu maji zatim nejlevnejsi co jsem v Laosu videl. Denik pisu pred domem a majitel je fakt hodny chlapek. Nejdrive mi prinesl caj (vietnamsky zeleny), banany a pak laoske kafe. Kafe dost silny, budu si muset koupit 2in1 Nescafe ;-). Madla se u me parkrat zastavila a pokazde se divila co jsem dostal zadarmo. Chlapek mi pujcil reklamni materialy o meste a dal kratkou instruktax. Kdyz tu Madla take sedi, tak se ji zeptal zda si take da caj. Kdyz ho sel delat, tak Madla rika "to jsem zvedava co za to bude chtit". Chlapek asi umi cesky, protoze prisel s cajem a rekl anglicky "bez poplatku, jsme nejlepsi GH - kafe, caj zadarmo, tepla sprcha " :-)
A za chvili prinesl pro Madlu dalsi banany. Jsou tu fakt hodny. Jedine co je blby, je ze maji dost drahe prani (ikdyz zatim nejlevnejsi v Laosu). Neda se nic delat, ty rucne prane veci uz silene smrdi. Zitra pereme. Jo jeste mi chlapek posepta, ze kourit marihuanu muzeme jen v pokoji a nesmime venku. Jako v kazdem turistickem mestecku i zde je spousta Izraelcu. Na internetovych kavarnach jsou cedule v Izraelstine. Fakt to nechapu jak to delaji, ze jsou vsude. V Laosu jsem zatim nevidel zadne Cechy.
Jo poplatky za vyber byly 203,-kc. To je slusny.

29.10. nedele - Luang Prabang
Tak prave laoske kafe nebyl nejlepsi napad. Do 3 hodin rano jsem byl vzhuru, zbytek noci se budil a hlavne se kafe porvalo s broucky ve strevech a strasne me bolelo bricho. Pritom v Praze si muzu dat vecer i dve kafe a spim jako zabity. Ufff. Madla je rano vzhuru a tak vylezame v 7:00 a davame  prat pradlo. Laosani jsou vzhuru od sesti.
---
Vcera me na trizisti zaujal jeden beloch. Laosky se zeptal  kolik to stoji. Zenska odpovedela "ha: sib phan" (50.000kip) a beloch s prekvapenim vykrkl "ha: sib phan ? olalalaaaaaa". Udelal to uplne stejne jako nas pruvodce na treku. Az (jestli) bude promitani, tak reknete at vam to predvedu :-)
pozn. ted prepisuji denik v Delhi a musim rict, ze jsem se to naucil a ze to v Thajsku funguje perfektne.

Bydlime v:
VONGCHAMPA GUESTHOUSE
63/5 BAN HOUAXIENG
KAEM KHONG ROAD
LUANG PRABANG P.D.R. LAO
071 252 084

Jdeme se podivat na wat That Chomsi, u ktere je velka stupa. Wat je na jedinem kopci ve meste, skoro v centru. Je odtud super vyhled na mesto a blizke letiste. Skoda, ze je trosku mlha a neda se rozumne fotit. Kdyz uz jsme zase dole na silnici, tak slysime pristavat letadlo. Sakris prace.
Ve vsech cestovnich agenturach nabizeji akcni ceny na nove lety od listopadu. Let do Bangkoku za 95$. Po celem meste neustale potkavame lidi z lodi. Take jsme opet potkali Fina :-). Domlouvame se na zitrejsi veceri.
Dnes jeste jdeme na navstevu muzea. V arealu muzea je velky wat HAW PHA BANG. Je to dobre misto na lenoseni. Dnes uz zadne dalsi pamatky neplanujeme, aby nam zbylo jeste neco na zitra ;-)

slimak u watu That Chomsi bagetky ochod s bagetkami :-)
slimak u watu That Chomsi bagetky :-)
obchod s bagetkami :-)

Z Luang Prabangu se jezdi tuktukem na vodopady,  ktere jsou asi 30 km od mesta. Nam se tam ale nechce. Denik dopisuji ve Vientiane, kde mimo jine zjistujeme, ze kdyz se prejde reka, tak je tam velky komplex u watu XIENG THONG. No nebyl to uplne nejlepsi napad si nekoupit pruvodce. Priste se nenecham ukecat a ikdyz to neni "spravne nezavisle", tak si pruvodce koupim. Pres obed piseme pohledy. Maji tu super vyber, skoda ze znamky jsou dost drahy.
V GH doplnili banany a dnes prinesli i sladke kondenzovane mleko do kavicky. Mnam. No radeji jsem si udelal jen malou kavicku ;-). Odpoledne na internetu zjistujeme, ze Martin jede do Thajska a Loasu sam a tak si domlouvame 1.11. sraz ve Vientiane.
Vsude nabizeji spoustu treku, slonich vyletu nebo 1 az 15 denni kolo vylety po Laosu. Chteji za to dost penez, takze na to kasleme. Ale rikam si, ze jednou bych teh 14 denni kolo vylet chtel zkusit - ale uvidime, protoze bych chtel i jezdit na motorce. Je to desny jak ma clovek malo casu.
Jako kazdy vecer je na hlavni tride nocni trh, kde se daji koupit tricka, kalhoty, boty a spousta suvenyru.

30.10.  pondeli - Luang Prabang
Trosku si prispime a jdeme do watu Thatlyang. Az na vstupny moc pekny wat.
Pres den opet flakacka :-). Obesli jsme cele mesto a pak v GH hrali karty s Kanadanem. Vedle nas se ubytoval Izraelec, ktery prijel z Ciny na kole. Po CIne jel na kole s tatkou a ted prijel sam a odtud posila kolo postou domu. Hned po ubytovani se nas pta, zda nemame travu :-). Tak ho posilam do blizkeho hotelu, kde bydli jen Izraelci. Vecer sedime na jidle s Finem, je s nim srada. Dam si nejdrive male cerne pivo - je dobry, ale drahy. Pak uz jen velke normalni pivko.